De Zee

De zee kun je horen met je handen voor je oren,
in een kokkel, in een mosterdpotje,
of aan zee.

Uit: Beemdgras 1968
Judith Herzberg

zondag 7 juni 2009

Instant Messaging

Na twitteren heb ik gekozen voor ding 14 omdat deze dingen naar mijn idee bij elkaar horen.
Aan beide opdrachten heb ik veel tijd besteed. Niet omdat ik zo'n online babbelkous ben maar omdat ik denk dat dit hem is: The highway to the customer.
Bijna iedereen maakt tegenwoordig wel gebruik van IM, ja ook de wat ouderen onder ons. Contact met studerende kinderen of familie in het buitenland, om welke reden dan ook kruipen zelfs mensen die liever in de tuin staan en koffievisites afleggen achter de PC. Het lijkt opeens toch handig en dan doen we het dus wel. Is dat niet precies waar het om draait?
Je wil met je kinderen praten, goedkoop, uit je luie stoel vandaan en wel nu. Maar ook: je zoekt de titel van dat boek met dat verhaal over Portugal en wil het nu graag weten. Of, je bent aan je studieopdracht bezig en kunt de informatie niet zo snel vinden (O ja, de jeugd maakt ook gebruik van IM). Waar kun je terecht met vragen op het moment dat je er mee bezig bent? Chatten met aladin, de bibliotheek op twitter, via Meebo contact met alle "praatprogramma's" en de bibliotheek kan ook online bellen en bestanden meesturen en samen video kijken. Oke, ik sla wat op hol geloof ik maar als ik met mijn 23 dingen bezig ben en het lukt niet, dan is het leuk als ik contact met iemand heb die daar wat van weet. Aan de vragenlijst bij Aladinchat te zien sta ik daar niet alleen in maar zijn de diensten al bekend en uitgebreid genoeg? Nog niet zo heel lang geleden deed ik wel eens pogingen om mijn kinderen en hun vrienden te overtuigen van de veelheid onzer dienstverlening. Dat leverde me altijd de plagende opmerking op dat ze respect hadden voor de deskundige wijze waarop wij al dat moois wisten te verstoppen.
De ultieme startpagina zeeuwse bibliotheken met zoveel informatie, zoekmogelijkheden en venstertjes chat,twitter en meer, dat heel Zeeland geen andere startpagina meer wil, zou dat niet mooi zijn?

Over gebruik van IM binnen de organisatie ben ik twijfelachtiger. Met elkaar chatten of zelfs twitteren in plaats van mailen of telefoneren is soms misschien handig. Echter ook hier moeten we dan wel eerst afspreken altijd online te zijn. Als er bericht achter gelaten moeten worden zie ik het verschil met mailen niet. Daarnaast is het in veel gevallen ook wel handig om iets op "papier" te hebben zelfs van de losse berichten die niet zo veel lijken te betekenen. Veel van mijn werkuren vallen onder openingstijden van de bibliotheek en dan heb ik (in kleine vestiging) in ieder geval bijna geen tijd om te chatten.

2 opmerkingen:

  1. mooi gezegd de highway to the customer! Ook een mooie beschouwing. Sluit me bij je aan! Zie dat van die startpagina ook wel zitten!!

    groetjes,
    Alinda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @irmakbd: wat een communicatiemogelijkheden, he, nogmaals bedankt voor je twitterberichtje, veel succes verder,

    groetjes, Margreet van de overkant!

    BeantwoordenVerwijderen